Höstöring i Bohuslän!

Warning: Declaration of SLB_Content_Handlers::get() should be compatible with SLB_Base_Collection::get($args = NULL) in /customers/4/1/e/silverbums.com/httpd.www/wp-content/plugins/simple-lightbox/includes/class.content_handlers.php on line 281

Jag står i midjedjupt vatten och lägger långa kast mot djupkanten denna tidiga tisdagseftermiddag. Vattnet är ordentligt grumligt efter några dagars regn och blåst. Men havsöringen finns där, jag har haft kontakt med flera fiskar efter att jag bytt taktik. På med en svart liten zonker som syns bättre än vanliga ljusa flugor i det bruna vattnet. P1030783Grumligt i Havsöringsviken.

Lägger ut ett långt kast, rätt ut mot djupkanten och handtwistar in min zonker långsamt men hetsigt längs botten. Ungefär halvvägs in, på halvmeterdjupt vatten stramar det till och det är fast fisk. Hinner ropa på Rasmus som sitter och vilar på klippan,  innan fisken visar hela sidan uppe i ytan och den är enorm. Får lite panik när jag ser fisken som nu är påväg med bra fart rätt ut i fjorden, flugan släpper tyvärr fästet från havsöringen efter någon meters rusning och jag känner mig helt tom. Det var utan tvekan den största havsöringen jag haft på men bra uppvärmning inför helgen! P1030782Strax efter den tappade stora, får en pigg fisk strax över 40 cm syna håvnätet.

Fredagen förra veckan började bra med en lekfärgad hane på prick 45 cm i andra kastet. Förutsättningarna var helt andra än den blåsiga och grumliga tisdagen. Sol och nästan ingen vind gjorde fisket svårt men med en lång tafs och en liten räkimitation fick jag kontakt med fisk i det klara vattnet på förmiddagen. Fick tyvärr endast upp 45:an.P1030789En ilsken hanfisk på 45 cm.

Platsvalet på fredag eftermiddag var en brant sluttande djupkant med mycket tång, belägen en bra bit från lekbäckarna. En plats som jag tidigare haft bra framgång vid på sommaren men som är obeprövad vid höstfisket. En ren chansning som visade sig bli ordentligt lyckad!P1030865Vacker plats!

Fick 15 öringar av bra storlek på djupkanten, 4 var över måttet med en topp på 51 cm. De flesta av fiskarna var över 40 cm och lekfärgade och den största var tyvärr krokad illa så den fick bli mat. Alla fiskarna tog på en long chenille/stf räka i storlek 8,  ofta på väldigt grunt vatten. Hade också efter en fisk runt 55-60 cm som var och inne och vände precis framför mina fötter.IMG_0756.CR2Största fisken för dagen!IMG_0776.CR2Blev en vacker avslutning på dagen.

Morgonfisket och förmiddagsfisket på lördagen var väldigt trögt, ett gäng småfiskar blev det endast. Men man blev mer taggad inför eftermiddagsfisket. Det blev samma plats som jag hade bra fiske på igår, men idag var det mer vind och lite mer växlande väder.

I första kastet hade jag dragning och andra klev en 44 på, det kunde inte börja bättre. P1030801Vacker havsöring!

Efter det var det dött ett tag, tills jag fiskat mig bort till samma lilla fläck som levererade mest kontakt dagen innan. Ett ganska långt kast längs med tångbältet som går längs med land, började ta hem flugan och en paus. Då suger det tag och en fin stjärt visar sig i ytan. Flugspöet är det ordentlig böj på och efter några minuters hård kamp på kort lina höll jag Havsöringen säkert vid strandkanten. En vackert tecknad och lång öring som tyvärr inte hade kondisen med sig. Men en havsöring på 61 cm är det inte så ofta man får på västkusten och tangerat längd pb dessutom! P103083261 cm och 2,1 kg!

P1030839Den fick simma tillbaka efter några snabba bilder.

Blev över 10 havsöringar denna kväll men ingen var över 45 cm, förutom 61:an.IMG_0737.CR2Mindre öring släpps tillbaka.

På söndag morgon kände jag mig ganska nöjd, så jag vilade ut på morgonen och stack till en annan fjord innan hemfärd till Lysekil som nu för tiden är mitt hem.

Jag började med ett gäng snabba fiskar, varav en var ca 46 cm lång och räkimitationer var det som gällde. Precis som tidigare dagar!P1030879En relativt blank fisk om man jämför med de andra fångade!

Sen blev det väldigt trögt när ett par sälar blev närgångna och började jaga i den lilla viken. Vilade mig då en stund på klippan och när sälarna var borta tog jag några kast längs med djupkanten igen. Nötte på ett tag men hade inte ens en liten dragning på min räkimitation, kanske hade sälarna skrämt iväg öringarna.

Testade då att byta till en klassiker, en förtyngd brun Wolly Bugger som fick sjunka ner längs djupkanten triggade igång havsöringarna. Hade ett kort litet race med ett par upp, största på exakt 45 cm.IMG_0794.CR2Fet och fin fisk som fick bli mat.

IMG_0799.CR2

Nu gäller det att passa på, snart är det slut för i år! Flera pass är planerade fram tills sista september.

2 reaktion på “Höstöring i Bohuslän!”