Havsöringspremiär västkusten!

Warning: Declaration of SLB_Content_Handlers::get() should be compatible with SLB_Base_Collection::get($args = NULL) in /customers/4/1/e/silverbums.com/httpd.www/wp-content/plugins/simple-lightbox/includes/class.content_handlers.php on line 281

Efter 6 månaders väntan var det äntligen dags! Platsen var vald, flugorna var färdigbundna, kamerautrustning och mat var nerpackat. Vägen till platsen kändes lång och när vi väl var framme möttes jag och Rasmus av ett spegelblankt hav och strålande sol, att det skulle bli en härlig dag kände vi på oss.P1020836

När vi var framme vid första området kändes det hett. De första kasten med en magnus variant gav ingenting så jag fortsatte söka av yta. Vilket havsöringsfiske ofta handlar om, täcka yta. Efter att lagt ett antal kast över grundområdet testade jag istället att göra ett långt kast ut över djupkanten. Lät flugan sjunka och där satt den, årets första öring. Liten men blank och fin. Folket började dra sig till platsen vi fiskade vid och nu var det säkert 5 st landfiskare och 4 båtar som fiskade av sträckan. Det kändes inte hett så jag och Rasmus traskade vidare i solskenet.

Efter ca 2 timmar kastande i en klassisk vårvik med mycket folk och lite fisk. Bestämde vi oss att testa djupare och strömsatta platser. Första platsen gav inget för varken mig eller Rasmus utan det var när jag vadade ut på ett litet rev som alltid brukar hålla fisk dagens andra fisk klev på min stf fiskimitation. En härlig blank och pigg Havsöring landades, 45 cm prick. P1020842

Tron på bra fiske höjdes i oss i och med denna fisk. Sa åt Rasmus att ställa sig på udden strax höger om mig. Vi fiskade på stället ett tag när jag hör Rasmus “STOOR!” Det var ordentligt spöböj och en stor fisk slog med stjärten i ytan. Skyndade mig att hämta kameran och kunde fota en härlig, spännande drill som varade i säkert 10 min.IMG_0314.CR2

Efter ett par brutala rusningar och en stunds bökande på botten fick vi se den för första gången. Det var en riktig praktfisk!IMG_0325.CR2Havsöringen landades säkert och vi måttade den snabbt till 64 cm. En blank fisk som uppskatningsvis väger runt 2,8 kg, en riktigt fet övervintrare och nytt personligt rekord till Rasmus. Efter en snabb fotosession släpptes den tillbaka så att fler kan fånga en sådan här öring. Kan även sägas att han fångade den på fluga, hoppas nu han blir en riktig flugfiskare och släpper spinnspöt när det gäller havsöring. IMG_0334.CR2

Vi hade hittat dagens melodi för de stora, både min “lilla” 45:a och Rasmus stora havsöring gillade stf fiskar intagna i högt tempo längs djupkanter. Vi fortsatte vidare längs sträckan och jag stannade till vid ett sund som jag alltid har gillat. Det verkligen luktar storöring! Leoparbotten,  djupt vatten runtom och 1-3 m i sundet  Ett gäng kast sittandes på knä för att fiska av närområdet i sundet men ingen var hemma. Ställde mig upp och kastade långt, tvärs över sundet. Snabb, ryckig intagning och stopp. när flugan kommer ser jag två stora öringar som följer. Stoppar intagningen och ser när den ena av dem attackerar flugan. Snabb drill, foto och realese på en blank 47 cm. P1020849Ett till långt kast blev det, samma sak här och en stor havsöring tar flugan nära mig. Kastar sig upp i luften och rusar. Ropar på Rasmus och en annan flugfiskare hjälper till med håv och efter en dramatisk fight ligger den tryggt i håvnätet . Tack för lånet av håven! Nytt pb till mig, 61 cm och uppskattningsvis en bit över 2 kg. Gick tillbaka efter foto!P1020862

Nytt ställe och efter några kast fick Rasmus fisk, en stor öring följer samtidigt min fluga. Stopp och jag ser när den gapar och tar flugan, riktigt häftigt. Ropar på Rasmus att den här också är stor, han får drilla och kroka av sin öring (hans var strax under 45 cm) snabbt. Ser den under drillen i det låga klara vattnet och vet att det är en bättre fisk, vågar dock inte tänka att den nästan är lika stor som förra fisken. Det var den inte men 60 cm är inte dålig längd. Mina 2 första 60 plussare på samma dag och på premiären. Är det möjligt?P1020868Släpper denna vackra öring som har varit uppe i ån och lekt i höstas, den har dock käkat upp sig och är ordentligt bred över ryggen. tippar på 2 kg eller strax under.P1020869

Dagen fortsätter och vi har få kontakter och envisa trollingfiskare “förstör” känslan i fisket när de tuffar förbi än gång på gång… Men jag får ett par mindre fiskar till och har efter en stadig bit längs ut på en udde med rejäl ström. Korvgrillning och sedan går vi tillbaka mot det första stället där jag sätter på en borstmask imitation och fiskar lite djupare. Får direkt lite dragningar på ställen som var stendöda med vanliga magnus och liknande.

Det går emot kväll och det blir såklart en liten huggrush, hade på en liten borstmask imitation när ett blänkarstim drog förbi. Lyckades landa 3 st, 2 st under måttet och en “liten” 50 cm blank. Hade varit en grym fisk förra året men efter att man sett 3 st 60 plussare på en dag tappade man perspektivet på stor fisk… P1020877

Trevlig premiär som avslutades med en 47 cm (utlekt) i skymningen. Summering: 10 st havsöringar varav 6 över måttet och 2 st över 60 cm. Rasmus fick 2 st men dock största och kan nu leva gott med att han fångat större kustöring än williamflyfishing… Men nu har man något att jaga efter, fler och större!

6 reaktion på “Havsöringspremiär västkusten!”

1. Det var jag som lånade ut håven! Grattis till kanonfiskar och en bra blogg,hoppas vi ses vid vattnet igen. Jag bistår gärna med håv till så trevliga fiskare!